Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Izbjegavanje vina i nečiste hrane

Poštovani don Damire,
primijetila sam da kada u Bibliji Bog naviješta ženi da će ostati trudna, redovito joj daje upute koje se tiču izbjegavanja vina i nečiste hrane. Također, na početku knjige o Danielu imamo gotovo iste upute, ali Božje obećanje se tiče darova mudrosti, tumačenja i spoznanja. Zahariji je također rečeno da Ivan neće uzimati opojna pića. Postoji li kakvo dublje značenje ovih uputa, a koje bismo mi danas trebali uzeti u obzir ili se one odnose općenito na umjerenost i trud oko zdravog života. Također, kakva je ovdje uloga vina? Inače, postavljam ovo pitanje kao moliteljica za jedan kršćanski bračni par, ali sedam godina ne uspijevaju dobiti djecu pa tražim pomoć u Bibliji. Unaprijed zahvaljujem!



Poštovana,

Stari Zavjet poznaje čiste i nečiste životinje prema tome jesu li dopuštene za hranu. Također, u Starom Zavjetu čitamo i o nazirejima, Bogu posvećenim osobama.

Svi ti propisi spadaju u kategoriju obrednih propisa i kao takvi u Novom Zavjetu više ne važe, kao što se vidi već iz odluka prvog crkvenog sabora u Jeruzalemu: «Zaključismo Duh Sveti i mi ne nametati vam nikakva tereta osim onoga što je potrebno» (Dj 15,28). Ono što se dalje nabraja kao potrebno jesu samo najnužniji uvjeti potrebni za suživot kršćanske braće iz židovstva i poganstva, odbacujući potrebu obrezanja i svih drugih starozavjetnih obreda, smatrajući ih prevladanima Kristovom milošću (usp. Dj 15,10-11).

Što se tiče nečiste hrane, u evanđelju čak imamo i eksplicitnu potvrdu ukidanja ovog propisa:  
»Poslušajte me svi i razumijte! Ništa što izvana ulazi u čovjeka ne može ga onečistiti, nego što iz čovjeka izlazi – to ga onečišćuje. Tko ima uši da čuje, neka čuje!« I kad od mnoštva uđe u kuću, upitaše ga učenici za prispodobu. I reče im: »Tako? Ni vi ne razumijete? Ne shvaćate li da čovjeka ne može onečistiti što u nj ulazi jer mu ne ulazi u srce, nego u utrobu te izlazi u zahod?« Tako on očisti sva jela. Još dometnu: »Što iz čovjeka izlazi, to onečišćuje čovjeka. Ta iznutra, iz srca čovječjega, izlaze zle namisli, bludništva, krađe, ubojstva, preljubi, lakomstva, opakosti, prijevara, razuzdanost, zlo oko, psovka, uznositost, bezumlje. Sva ta zla iznutra izlaze i onečišćuju čovjeka« (Mk 7,14-23).

Nazirejima nije bilo zabranjeno samo vino i druga žestoka pića, već i samo grožđe (usp. Br 6,3): po tome vidimo da se ne radi samo o odricanju od svjetovnih utjeha i izbjegavanju grešne prigode za pijanstvo, već i o određenoj simbolici, koja i nije baš jasna. Jedno od tumačenja smatra da se grožđe smatralo plodom ili barem simbolom ploda stabla spoznaje dobra i zla. U tom smislu uzdržavanje od grožđa u svim njegovim oblicima ne bi predstavljalo ništa drugo nego uzdržavanje od grijeha.

U svakom slučaju, kao kršćanima nam je jasno da samo grijeh može spriječiti Božju milost. Ne postoje nekakva tajna znanja niti posebni asketski postupci koji bi nam osigurali postizanje nekih naših ciljeva kod Gospodina.

Međutim, itekako se može postiti na neku plemenitu nakanu, kao što je dobivanje djece. Također se može učiniti i zavjet i hodočašće. Treba i ciljano moliti, možda ukloniti određene duhovne prepreke kao što su (krivi) samodani zavjeti ili prokletstva, nepraštanja, neprihvaćanja, neispovjeđeni grijesi. Također valja s tom nakanom činiti djela milosrđa, a osobito davati milostinju. Određene metode kao što je NaPro tehnologija i Billingsova metoda, koliko mi je poznato, također mogu povećati vjerojatnost za dobivanje djece. Siguran sam da i oni sami vode računa i o eventualnim psihofizičkim smetnjama.

No iznad svega, valja biti strpljiv, imati povjerenja u vodstvo i ljubav nebeskoga Oca, te tražiti njegovu volju u stavu nenavezanosti za bilo koja dobra, pa makar i ona koja su nam najdraža. Ima parova koji tek nakon deset godina braka dobiju dijete. Poznato mi je i da par koji se vjenčao u četrdesetima dobije troje djece. I samo Sveto pismo svjedoči o tome da su djeca koja su dobivena u kasnijim godinama, nakon mnogo molitava i suza svojih roditelja, bila osobit blagoslov. Također, zašto ne bi bilo lijepo zvanje posvojitelja? Na koncu, mnoga posvojena djeca imaju bolji odnos sa svojim roditeljima od mnoge djece po krvi.

Bog svakako ima za njih dvoje plan ljubavi i sreće koji će se sigurno ostvariti, samo ako budu s njime surađivali i pritom bili spremni nositi i svoj križ, bez kojega nije nitko od onih koji idu za Gospodinom.

Btb,
don Damir   



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh