Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Odobrava li Crkva ratovanje?

Hvaljen Isus i Marija,
Kako to da vojni kapelani blagoslivljaju vojnike prije odlaska u bitku, a papa i ostali svećenici zagovaraju mir i dijalog? Možda sam u krivu, ali meni to zvuči kao paradoks! Hvala na odgovoru.


Uvijeke!

Mir i dijalog jesu uvijek težnja i čežnja, a rat je žalosni neuspjeh ljudi, u koji se dopušteno uključiti samo u obrani, uz dodatne uvjete koje navodi nauk Crkve. Dakle, radi se u osnovi o pravu samoobrane proširenog na društvo. Kao što se ti imaš pravo braniti ako te netko fizički napadne, ima i narod u cjelini. I kao što bi časno postupao netko tko bi se suprotstavio tvom napadaču da tebe zaštiti, tako je i časna služba onih koji su spremni obraniti cijeli narod.

Sjećaš li se što je sv. Ivan Krstitelj rekao vojnicima kada su ga pitali što im je činiti?
»Nikome ne činite nasilja, nikoga krivo ne prijavljujte i budite zadovoljni svojom plaćom« (Lk 3,14). Dakle, nije im rekao da napuste svoju službu, kao da bi ona bila nespojiva s Bogu ugodnim životom, nego samo da je ne zloupotrebljavaju. Također, Crkve štuje brojne svece koji nisu napustili svoju vojničku službu, nego su je obavljali vjerno i časno, primjerice svetog Jurja, mučenika.

Nauk Crkve koji se tiče ove tematike izložen je u Katekizmu, pa ti navodim brojeve koji govore o tome:

“IZBJEGAVANJE RATA

2307 Peta zapovijed zabranjuje hotimično uništavanje ljudskog života. Zbog
zala i nepravdi sto ih rat izaziva Crkva uporno sve poziva moliti i
djelovati da nas Božja dobrota oslobodi starog robovanja ratu.

2308 Svi građani i svi nosioci vlasti dužni su se zauzimati za izbjegavanje rata.

"Dokle god bude postojala pogibelj rata i dokle god ne bude međunarodne
nadležnosti koja ce raspolagati prikladnim snagama, dotle se neće moći
državama zanijekati pravo na zakonitu obranu nakon iscrpljenja svih
mogućnosti mirnih pregovora".

2309 Treba pomno razmatrati stroge uvjete koji opravdavaju zakonitu obranu
vojnom silom. Takva odluka je zbog svoje težine podložna strogo određenim
uvjetima moralne zakonitosti. Istodobno treba:

Da je šteta koju napadač čini narodu ili zajednici naroda trajna, teška i
izvjesna.

Da su se sva ostala sredstva kojima bi se tome stalo na kraj pokazala
neprimjenjiva ili bezuspješna.

Da postoje ozbiljni uvjeti uspjeha.
Da pribjegavanje oružju ne prouzroči zala i nereda većih od zla kojem se
želi doskočiti. U ocjenjivanju ovoga uvjeta veoma veliku težinu ima moć
suvremenih sredstava razaranja. Ovo su zapravo tradicionalni uvjeti
nabrojeni u učenju o tako zvanom "pravednom ratu". Procjena tih uvjeta
moralne opravdanosti spada na razborit sud onih koji su odgovorni za opće
dobro.

2310 U takvu slučaju javne vlasti imaju pravo i dužnost građanima nametnuti
obveze potrebne za nacionalnu obranu.

Oni koji se posvećuju službi domovine u vojničkom zivotu služitelji su
sigurnosti i slobode naroda. Ako svoje dužnosti vrše ispravno, istinski
pridonose zajedničkom dobru nacije i održanju mira.

2311 Javne vlasti pobrinut će se jednako i za one koji iz razloga savjesti
odbijaju upotrebu oružja. Takvi su ipak dužni na neki drugi način služiti
ljudskoj zajednici.

2312. Crkva i ljudski razum proglasuju trajnu valjanost ćudorednog zakona za
vrijeme oružanih sukoba. "Samim time što je rat nesrećom buknuo nije
protivnim stranama sve dopušteno".

2313 Treba poštivati i čovječno postupati s neborcima, s ranjenim vojnicima
i zarobljenicima.

Djela očigledno suprotna pravu narodâ i njegovim općim načelima kao i
odredbe koje ih nameću, jesu zločini. Slijepa poslušnost nije dostatna da
opravda one koji se takvim nalozima podvrgavaju. Tako istrebljenje nekog
naroda, nacije ili narodne manjine treba osuditi kao smrtni grijeh. Postoji
moralna obveza oprijeti se naredbama koje naređuju genocid.”

Vojni kapelani djeluju u oružanim snagama upravo s ciljem da izgrade ovaj moralni i vjernički habitus vojnika i da ih učine krotkima i bogobojaznima u svim okonostima, a osobito onda kada je sudbina vlastitog ugroženog naroda i neprijatelja u njihovim rukama.

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh