Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Poštivanje prometnih pravila

Poštovani Don Damire,
zanima me je li nepoštivanje prometnih propisa težak grijeh, odnosno jesu li kršćani dužni bezuvjetno poštivati sve prometne propise i u svim okolnostima? Primjerice, ako je maksimalna dozvoljena brzina u naselju 50 km/h, a mi vozimo brže jer smatramo da je 50 presporo, činimo li tada težak prijestup? Osobno smatram da ovo pitanje i nije tako trivijalno jer nas vjera uči i potiče da poštujemo sve zakone države u kojoj živimo, a po pitanju prometnih propisa možemo sa sigurnošću reći da ih se skoro nitko ne drži u potpunosti, pa bih stoga volio pročitati Vaše razmišljanje i savjete o ovoj temi. Srdačan pozdrav, Filip.



Dragi Filipe!

Temelj moralnog zakona nalazi se u dvostrukoj Božjoj objavi: u prirodnoj objavi i kršćanskoj objavi koja je sadržana u Pismu i Predaji, a čuva je i mjerodavno izlaže crkveno Učiteljstvo. Te temeljne moralne smjernice konkretiziraju se u pozitivnom, ljudskom zakonu, koji može biti državni i crkveni.

Šo se tiče prometa, govorimo o prirodnom moralnom zakonu, a onda i o pozitivnom državnom zakonu koji se na njemu temelji. Konkretnije govoreći, po naravi stvari prebrza vožnja dovodi do nesreća, odnosno ugrožavanja, pa i uništavanja života i imovine, te je stoga ona po sebi nemoralna. Na državi je pak da odredi pozitivnim zakonom tu granicu kada je vožnja prebrza, ali ne arbitrarno, nego držeći se naravi stvari.

Čini se da u nekim državama tu granicu određuju realnije, a u drugima malo manje realno. Ako je ograničenje realno, onda prekršaj tog propisa nije samo prekršaj pozitivnog, već i naravnog zakona. No, ako je ograničenje nerealno (nisko), onda se krši samo pozitivni, ali ne i naravni zakon, što uvelike smanjuje, a može i potpuno ukloniti moralnu odgovornost.  

Naime, sv. Toma Akvinski tumači da ljudski zakoni obvezuju u savjesti ukoliko su pravedni, a da bi bili pravedni, moraju – između ostaloga – raspoređivati terete «prema jednakosti proporcije i imajući u vidu opće dobro» (ST I-II, Q 98, A 6). Nadalje, isti naučitelj nas poučava da «običaj ima snagu zakona, abolira zakon i tumači zakon» (ST I-II, Q 97, A 3). Čak i sama naša policija u praksi tolerira odstupanje od 10% u odnosu na propisano ograničenje.   

Također, ako bi prometni znakovi dopuštali višu brzinu, koja bi ipak zbog konkretnih uvjeta vožnje (stanja kolnika, vremenskih uvjeta, stanja vozila i vozača...) bila neprimjerena, vozač bi bio u moralnom prekršaju i kada ne bi kršio pozitivno pravo, odnosno državni zakon.   

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh