Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Duh i tijelo u odnosu prema grijehu

Poštovanje!
Ako sam dobro shvatio teoriju Istočnog grijeha, čovjek kad se rodi sklon je grijesima zbog svog tijela koje je slabo, međutim izgleda da je i duh sklon grijesima jer je pali anđeo bio ustvari duhovno biće koje je sagriješilo i odmetnulo se od Boga. Pa me zanima ustvari to griješenje duha koje se baš i ne spominje, nego uglavnom grijeh tijela i njihov polaritet (duha i tijela). Koje su zamke duha i što tu možemo poduzeti? Ivan


Poštovani,

Sv. Ivan u svojoj Prvoj poslanici navodi tri izvora grijeha: požudu tijela, požudu očiju i oholost života (1 Iv 2,16). Te tri požude vuku čovjeka prema zlu sve od Evina grijeha: «Vidje žena da je stablo dobro za jelo, za oči zamamljivo, a za mudrost poželjno: ubere ploda njegova i pojede” (Post 3,6). Dobro primjećuješ kako je među tim požudama upravo oholost, dakle požuda duha, prva. Ohološću je sagriješio Sotona i oholost ostaje u temelju svakog našeg grijeha, budući da svaki grijeh uključuje nepravedno i nerazumno izdizanje iznad Božjeg poretka i vlastitog mjesta u njemu. Iz navedenog retka iz Postanka također je vidljivo kako je oholost povezana s «mudrošću», odnosno umišljenom mudrošću koja si pripisuje veće znanje od Božjega. Nije stoga slučajno da se i Sotonu smatra palim kerubinom (pripadnikom anđeoskog reda kojega posebno odlikuje znanje).

Međutim, sveti Pavao ponekad koristi pojam tijelo u malo drugačijem značenju od «materijalnog ili biološko-animalnog aspekta čovjeka». Tako on, primjerice, među «djela tijela» u Gal 5,20 ubraja i vračanje i idolopoklonstvo, iako bi ti grijesi po logici kojom se ti vodiš u svom pitanju, trebali ubrojiti u grijehe duha. Dakle, kod Pavla suprotstavljanje «tijela» i «duha» ne znači suprotstavljanje aspekata našeg čovještva, već suprotstavljanje dva načina života, od kojih je jedan vođen (razumnim i Bogom prosvijetljenim) duhom, a drugi (slabim, požudnim i nerazumnim) tijelom.

Nažalost, ponekad se te nijanse u značenju biblijskih pojmova ne uzmaju dovoljno u obzir, posljedica čega je iskrivljeno shvaćanje nauka. U ovom konkretnom slučaju riječ je o tome da bi tijelo bilo zlo, a duh dobar, što ne stoji.

Sličan primjer je i način na koji sv. Ivan koristi riječ «svijet»: ponekad govori o svijetu kao stvorenju – kozmosu, ponekad o svijetu kao ljudima koje Bog ljubi, a ponekad o svijetu kao onom dijelu stvorenja i osobito ljudi koji je pod vlašću Zloga i protivan Bogu.

Dakle, valja paziti na to što zapravo pojedini biblijski pisac smatra pod određenim pojmom kojega koristi. Neki pojam može imati različite slojeve značenja, a kontekst i logika nam uvelike pomažu da uočimo na koje je značenje pisac u određenom slučaju «ciljao».  

Nadam se da sam ti uspio barem donekle rasvijetliti ovu problematiku.   

Btb,
don Damir  



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh