Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Karate – da ili ne?

Dragi don Damire,
čitajući knjigu Milivoja Bolobanića "Kako prepoznati zamke zloga?" pronašao sam među okultnim praksama i "karate". Začudio sam se i uplašio kada sam to pročitao jer se netko iz moje obitelji bavi karateom kao sportom. Karate je u Hrvatskoj dosta zastupljen, zato vas molim da mi kažete mišljenje Crkve o ovome. Hvala.



O temi spojivosti borilačkih vještina i kršćanstva vodi se velika rasprava. Pokušat ću ovdje prikazati različite pristupe i njihove argumente te time olakšati stvaranje osobnog stava.

Postoji mišljenje da su sve borilačke vještine istočnog podrijetla nespojive s kršćanstvom zbog toga što su nastale u ozračju drugih religija, kao što su panteizam i budizam. Te vještine su nadahnute takvim vjerovanjima i zlim duhovima koji iza njih stoje, te do danas ostaju prožete tim utjecajem. Stoga se tjelesno vježbanje i spomenuta duhovna pozadina ne mogu kod tih vještina odvojiti. Poznat mi je primjer takvog stava kod jednog svećenika. On se dugo bavio tae-kwon-do-om, a tvrdi da mu je nakon obraćenja trebalo dosta vremena da se oslobodi utjecaja duhova koje je tamo „pokupio“.

Drugi će pak reći kako se tjelesno vježbanje i filozofsko-duhovna pozadina, barem kod nekih borilačkih vještina, ipak mogu odvojiti. Oni će reći da nitko ne odbacuje astronomiju zato jer je proizišla iz astrologije, pa onda zašto odbacivati dobar borilački sport samo zato jer su mu korijeni nekršćanski? Takvi će možda i priznati da su tai-chi, aikido ili ninjutsu snažno duhovno obojeni, ali će tvrditi kako se karate, judo i tae-kwon-do (posljednja dva su i olimpijski sportovi) mogu prakticirati neovisno o njihovoj duhovnoj pozadini, pa čak im dati i kršćansko tumačenje. Tako bi se te vještine mogle smatrati na neki način sakramentalnima, u smislu vidljivog znaka nevidljive borbe protiv „zlih duhova po nebesima“ (Ef 6,12). I za ovaj stav mogu navesti primjer jednog (poznatog) svećenika, egzorcista.  

Treći tvrde kako su borilačke vještine općenito usmjerene na ozljeđivanje drugih ljudi, te da je to nespojivo s Isusovim govorom na govorom na gori gdje govori o ljubavi prema neprijateljima i okretanju drugog obraza. Navodit će i druge biblijske citate, primjerice Pavlov naputak da je bolje trpiti nepravdu nego tražiti svoje (1 Kor 6,7, slično 1 Pt 2,20). Međutim, ovi zaboravljaju neke stvari. U Lk 3,14 vojnici pitaju Ivana Krstitelja što im je činiti, a on ne odgovara da trebaju napustiti službu (koja je neodvojiva od primjene sile), već samo da nikome ne čine (nepravedna) nasilja. Pavao pak kaže o svjetovnoj vlasti: „Ne nosi uzalud mača! Božji je ona poslužitelj: gnjev njegov iskaljuje na onome koji zlo čini“ (Rim 13,4). Poznati su i primjeri brojnih kršćanskih vojnika-mučenika iz prvih stoljeća. I Katekizam govori u poglavlju o petoj Božjoj zapovijedi o postojanju prava na zakonitu obranu pojedinaca i društva. „Zakonita obrana može biti ne samo pravo nego i teška obveza“ (KKC 2265).

Spomenuo sam dva svećenika kao primjere dva oprečna stava o treniranju borilačkih vještina istočnog podrijetla. Da bi stvar bila zanimljivija, oba su veliki molitelji, dobri poznavatelji duhovnih stvarnosti, te sudjeluju u službi oslobađanja. Dakle, ako se takva dvojica ne mogu dogovoriti oko jednoznačnog odgovora na pitanje koje postavljaš, ni ja ga se ne bih usudio dati.

Tako ostaje na pojedincu da, sagledavši ove i druge argumente, u molitvi i savjetovanju s osobnim duhovnikom donese odluku. No, čak i ako se odluči na treniranje (uvjeren da mu to neće duhovno štetiti), treba paziti na još nekoliko stvari. Prvo je sablazan – budući da je ovo otvoreno pitanje, dio ljudi bi se mogao sablazniti čuvši da netko, pogotovo ako je aktivan u Crkvi, trenira takve vještine. Drugo, valja  bdijeti nad sobom, da se ne uvuku krivi motivi i stavovi. Treće, treba paziti da takva trening ne dovede do zanemarivanja kršćanskog života.

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh