Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Kome je dano vjerovati

Imam pitanje vezano uz Ivanovo evanđelje, konkretno uz Iv 6, 64-66. Naime, u tom odlomku Isus napominje da nitko ne može doći k njemu ako mu nije dano od Oca, zar to ne znači da Bog odabire tko će biti spašen, a tko ne? To je na neki način nepravedno, pa vjerojatno postoji neko bolje objašnjenje i volio bih ga znati.


Poštovani!

Postavio si vrlo zanimljivo pitanje o tome tko je „predodređen“ (u smislu Rim 8,30) za spasenje. Na prvi se pogled stvarno može činiti da Bog postupa nepravedno, birajući jedne, a odbacujući druge. Na to bi ukazivao ne samo odlomak iz Ivanova evanđelja koji si spomenuo, nego možda još i više odlomak koji čitamo kod Izaije proroka: „Otežaj salom srce tom narodu, ogluši mu uši, zaslijepi oči, da očima ne vidi, da ušima ne čuje i srcem da ne razumije kako bi se obratio i ozdravio” (Iz 6,10).

No, kada pogledamo kako su veliki crkveni oci tumačili ovakve odlomke Svetog pisma, ubrzo shvaćamo da nas je prvi dojam mogao i prevariti. Tako sveti Augustin komentira spomenuti redak Izaijine knjige ovako:

„Oni nisu mogli vjerovati, jer je to prorok Izaija prorekao; a prorekao je to jer je Bog znao da će tako biti. No, ako me pitate zašto nisu mogli (vjerovati), ja odgovaram: zato što nisu htjeli; jer njihova je pokvarena volja zasigurno bila predviđena od Boga, i prorečena po proroku od Njega kome ništa buduće nije sakriveno. Ali prorok, reći ćeš, označuje drugi uzrok, ne njihovu volju. Koji uzrok označuje prorok? Taj da im je Bog dao duha obamrlosti, oči da ne vide i uši da ne čuju; zaslijepio im je oči i stvrdnuo srce. Ovo je također, odgovaram, njihova volja zaslužila. Bog, naime, zasljepljuje i otvrdnjuje, povlačeći svoju pomoć: Bog to može činiti po sudu koji je skrovit, ali ne i nepravedan.“

Drugi veliki crkveni otac, Ivan Zlatousti, u svojoj 47. Homiliji o Ivanovu evanđelju komentira pak upravo ove retke o kojima si me pitao (Iv 6,64-66). Pritom on potvrđuje spomenuto Augustinovo tumačenje: „Kada se kaže „dano od Oca“, nemojte misliti da se radi tek o samovoljnoj odluci, nego ako je netko sebe smatrao dostojnim primanja toga dara, taj ga je i primio.“ Sveti Ciprijan u svojim spisima također potvrđuje da Bog ne odabire neke za spasenje u smislu nepravednog diskriminiranja drugih, nego u smislu toga da prepoznajući iskrene i milostima otvorene ljude njima daje i sve milosti koje su im potrebne da bi (po)vjerovali i u vjeri ustrajali do kraja.

Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh