Uredovno vrijeme: Uto.-Pet. 16h-18h; SD Cvjetno naselje, Odranska 8, 10000 Zagreb; e-mail: studentski.kapelan@gmail.com

Kontracepcija kao lijek

Poštovani don Damire, prije nekoliko godina pila sam kontracepcijske tablete Yasmin, propisala mi ih je ginekologica zbog policističnih jajnika. Da li je to što sam ih pila grijeh, ako nisam udana i nisam imala spolne odnose?
Hvala, BVB! Marica



Draga Marica,

Vaše su nakane jasne i čiste: cilj liječenja nije nikako sprečavanje začeća i trudnoće, već vaše ozdravljenje. Riječ je, dakle, o pozitivnom i aktivnom pristupu liječenju bolesti, premda se ne može sa sigurnošću tvrditi da je jedini način liječenja bolesti onaj koji je Vam predložila spomenuta ginekologinja. Zato Vam savjetujemo da čujete i drugo liječničko mišljenje, ako još niste, jer mi ne možemo znati je li to jedina medicinski moguća i prihvatljiva terapija. Ako gledamo šire, i moralno-teološki, onda se mora reći da mnogi ozbiljni moralni teolozi u svojem razmišljanju, kako navodi i naš moralist dr. Ivan Fuček, idu prema tome da u nekim slučajevima »kontraceptiv nije više kontraceptiv jer je njegov moralni objekt s posve drugom svrhom«, tj. jedino moguće sredstvo samoobrane. Premda dr. Fuček piše u drugome kontekstu (u kontekstu nasilja nad ženama), njegova se ozbiljna i duboka razmišljanja mogu primijeniti i na Vaš slučaj, jer ni kod liječenja bolesti nije riječ o »svojevoljnom otklonu začeća djeteta«. Pitanje, kako kaže, zadire u opći etičko-moralni problem: Je li uporaba kontreceptivne pilule (ili nekoga drugog kontraceptiva) uvijek i svagdje apsolutno nedopuštena da zapriječi ovulatorni proces? U nekim prilikama koje navodi - kao što su npr. zaštita žene od posljedice nasilja - prema njegovu pisanju, mnogi ugledni teolozi, među kojima i o. Franz Hürth, potvrđivali su »moralnu dopuštenost«, a argument se temeljio na »filozofsko-antropološkim uvjetima 'zakonite obrane protiv nepravedna napadača'«.
Ako na bolest gledamo kao na »nepravedna napadača« i ako isključimo sve druge mogućnosti liječenja, onda bi se i u njezinu slučaju moglo govoriti o »moralnoj dopuštenosti« upotrebe lijeka koji joj je liječnik preporučio. Ovdje »moralni objekt« ovoga sredstva (pilule ili kontraceptiva) nije čin kontracepcije, kako ispravno zaključujete, već je - zaštita od teških posljedica bolesti. O. Fuček dobro tumači da nisu »okolnosti« te koje mijenjaju moralnost uporabe kontraceptiva, »nego se radi o novom moralnom objektu«: o pravednom i nužnom liječenju, u kojemu se ne ide za kontracepcijom kao takvom (i moralno neprihvatljivom), već se ide »protiv« posljedica neželjene bolesti. »A to - s obzirom na novi moralni objekt - mijenja definiciju kontraceptiv; on više nije 'kontraceptiv', nego jedino nužno obrambeno sredstvo protiv posljedica« neželjene bolesti.
Treba, dakle, razlikovati »kontraceptiv« od »sredstva za liječenje«, to jest lijeka. Ako je ovdje kontracepcija jedino sredstvo za liječenje, onda bi se moglo reći da »kontraceptiv više nije kontraceptiv«, a vi imate pravo na liječenje svoje bolesti. Mislimo da imate pravo isključiti neželjeni učinak, pa i u ovome kontekstu možemo iskoristiti razmišljanje o. Fučeka: »Jasno je da u tom slučaju nismo sučelice svojevoljnom kontraceptivnom izboru. Gledajući moralni objekt, radi se o zakonitu izboru obrane od neželjenih i škodljivih posljedica agresije na vlastito tijelo.«

Šaljem vam nekoliko linkova koje daju drugu sliku o kontracepciji kao lijeku:
http://www.1flesh.org/
http://www.naprotechnology.com/
http://www.fertilitycare.hr/


Btb,
don Damir



Postavite novo pitanje

Ukoliko niste pronašli odgovor na ono što vas zanima, možete postaviti novo pitanje preko ove forme.

Don Damir Stojić

don Damir Stojic Don Damir Stojić, svećenik salezijanac, trenutno je studentski kapelan Grada Zagreba. Ako želite saznati više o njemu i njegovu radu, kliknite ovdje.

Povratak na vrh